058-2060100

Blog

Hoe kun je leren communiceren?

Als eerste kan ik natuurlijk een boek vol gaan schrijven over het feit hoe niet alleen Max een wereldkampioen werd., maar ook hoe het team achter deze sportman van het jaar de prijs pakte. Als je het dan toch over een portie teambuilding hebt. Voorbeeld A werd zondag gewoon door 5 miljoen mensen bekeken. En ook daar zullen vast teamleden tussen zitten die niet elkaars beste vrienden zijn. Maar zolang je als collega’s samen verliest zul je als collega’s ook samen winnen. Maar goed hier ga ik dus geen boek over vol schrijven (althans nu nog niet).

Wat ik vooral mooi vond om te zien afgelopen zondag zijn de emoties die het losmaakt bij iedereen, of je nou een Nederlander of een Brit bent, je voelt iets bij dit fantastische moment. Maar hoe komt dit? Waarom raakt het de kijker zo? Eigenlijk zou je het kunnen zien als een iconisch verhaal. Het is iets waar sommigen al heel lang op zitten te wachten, de kroning van wereldkampioen Verstappen. Het is een verhaal dat al langere tijd wordt geschreven en waar wij als kijker al langere tijd onderdeel van uitmaken. Hij is een klein onderdeel geworden van ons leven kun je wel zeggen. Eerlijk, het zal de meeste niets boeien in de dagelijkse beslommeringen, maar zijn verhaal is ook een beetje ons verhaal geworden door met hem mee te leven, te volgen en samen met hem te dromen dat zijn doel werd bereikt. Dit was al duidelijk te zien in Zandvoort. Maar de climax van het verhaal werd zondag tot in perfectie geschreven. En iedere climax kent ook een einde, want er is altijd stilte na de storm. Ondanks dat het verhaal van Max Verstappen nog lang niet geschreven is en we natuurlijk hopen dat hij nog veel meer fantastische momenten gaat mee maken is het eerste deel is het eerste deel van zijn reeks toch echt tot een eind gekomen.

Het project zit er op, het doel is behaald, de vlaggen kunnen uit en de afsluiting kan beginnen. Het is tijd voor een nieuw doel en een nieuw verhaal waar hij zichzelf onderdeel van moet maken. Maar waarom? Waarom is deze afsluiting zo belangrijk binnen dit team? Simpel, het resultaat. Voor de groepsdynamiek is resultaat binnen een project noodzakelijk om te blijven groeien. Je hoort het Max nog zeggen na zijn behaalde winst, “I Love You”. Eens dit is misschien niet direct het eerste wat je tegen je collega gaat zeggen nadat jullie een project goed hebben afgesloten. Maar het zegt wel iets over de emotie die vrijkomt richting zijn teamgenoten. “Ik wil voor eeuwig bij dit team blijven”, het is op en top teambuilding waar je bij staat, en ik word daar een zeer gelukkig man van. Als het resultaat uitblijft wordt de vraag waarom je een team bent groter en groter. Daarom is afsluiting noodzakelijk om te groeien. Dit hoeft niet perse direct het juiste resultaat te zijn. Soms kun je ook tot de conclusie komen dat een bepaalde doelstelling niet werken en dat je er als team gewoon niet aan toe komt om het doel te behalen, maar ook dan zul je de afsluiting nodig hebben om verder te komen in jullie ontwikkeling.

Laten we vooropstellen dat iedereen in dit verhaal nodig is om het tot een groot succes te maken. Niet alleen Max en Red Bull, maar zonder Hamilton en Mercedes/Toto was dit verhaal lang niet zo heftig overgekomen zoals het nu is. Ik bedoel, het zijn rivalen geworden van elkaar en een sport zonder strijd is een sport zonder emoties.

 

Offerte Aanvraag

Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input

Project Teambuilding is een onderdeel van Uitjes Fabriek - KVK: 65253841 - 058 2060100